Plan: | Projectbesluit Eilandweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0852.PBKBReilandweg010-va01 |
Ten aanzien van de geluidhinder is de Wet geluidhinder van kracht. Doel van deze wet is het terugdringen van hinder als gevolg van geluid en het voorkomen van een toename van geluidhinder in de toekomst. De Wet geluidhinder kent drie geluidsbronnen: wegverkeer, spoorweg- en industrielawaai.
Wegverkeerslawaai
De Wet geluidhinder (Wgh) verplicht ertoe om bij de vaststelling van een projectbesluit dat betrekking heeft op gronden binnen een geluidzone ter zake van de geluidsbelasting van de gevel van geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) de grenswaarden uit de Wgh in acht te nemen. In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen geluidszones. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg in binnen- of buitenstedelijk gebied. In een aantal gevallen is het niet nodig akoestisch onderzoek uit te voeren, zoals voor 30 km/uur-gebieden en woonerven. Toch moeten Gemeenten rekening houden met het geluid van dergelijke wegen in het kader van “goede ruimtelijke ordening”.
Bij het projecteren van nieuwbouw met woonmogelijkheden is sprake van een nieuwe situatie in de zin van de Wet geluidhinder. Voor woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Tot 48 dB kan nieuwbouw plaatsvinden zonder ontheffing. Bij een hogere geluidsbelasting dienen maatregelen aan de bron (asfalt), overdracht (scherm) of ontvanger (gevelisolatie) onderzocht te worden.
In 2006 zijn de verkeerskundige consequenties van locatie Eilandweg in beeld gebracht. Een jaar later is het verkennend akoestisch onderzoek geactualiseerd. Deze actualisatie was nodig omdat de Wet geluidhinder per 1 januari 2007 is vernieuwd. In laatstgenoemd onderzoek is geconcludeerd dat de realisatie van nieuwbouwwoningen op de beoogde locatie niet zonder meer mogelijk was. Zonder het treffen van (geluidreducerende) maatregelen zal de geluidbelasting op de gevels van de nieuwe woningen hoger uitvallen dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder.
Nu de verkaveling voor de nieuwbouwlocatie gereed is, heeft de Gemeente Waterland Goudappel Coffeng BV opdracht verleend om dit plan nogmaals te toetsen aan de Wet geluidhinder. Het onderzoek “Akoestisch onderzoek nieuwbouwlocatie Eilandweg Wegverkeerslawaai N247” van 26 augustus 2009 is in de bijlage opgenomen.
Uit het rapport kan worden geconcludeerd:
Spoorweglawaai
Spoorwegen kennen net als wegen een zone van rechtswege. Binnen deze zone moet onderzoek gedaan worden naar de geluidsbelasting als daar woningen (en andere geluidsgevoelige gebouwen) worden geprojecteerd. Voor het plangebied is het aspect spoorweglawaai niet relevant.
Industrielawaai
Het plangebied is niet in een geluidszone van industrie gelegen.